Pressmeddelande Nya Ägare

Swekip arbetar med utveckling och försäljning av lastmaskiner och redskap tillverkade i Kina enligt Europeiska direktiv. Bolagets hårda och fokuserade arbete har gjort att de idag har Europas mest prisvärda produkter och är marknadsledande i sitt segment.

Det är med stor tillfredsställelse vi gör vårt nästa företagsförvärv. Nuvarande ägare har skapat en fantastisk plattform för fortsatt tillväxt av både volym och lönsamhet genom sitt hårda arbete och fokus på utveckling. Potential finns därmed att etablera bolaget som en av de stora aktörerna inom sitt segment även på en internationell marknad.

Swekip är ett välskött och spännande företag som passar bra in i vår företagsportfölj Erik Viklund – North Invest

Swekip har en nära samverkan med utvecklingsavdelningen på fabriken där lastmaskiner och redskap tillverkas och de har tillsammans anpassat produkterna för den svenska marknaden och klimatet här. Kontinuerliga förbättringsprocesser bedrivs genom att lyssna på kunder och överföra detta till uppgraderingar och anpassningar av maskinerna.

I år är det 10 år sedan Swekip grundades och under denna tid har vi byggt en stabil plattform och starkt varumärke. Vi har gått från att vara ett lågprismärke till att idag erbjuda en stark portfölj av hjullastare i det stadigt växande marknads segmentet minimaskiner. När jag gick in i företaget 2012 såg jag stora möjligheter att genom ökad integration med tillverkaren och rätt kompetens implementera rimliga anpassningar av produkten för att bli attraktiv på den nordiska marknaden. Detta mål har vi uppnått och nu är det dags att ta verksamheten till nya höjder.

Vi har letat efter en ny ägare med engagemang, drivkraft och marknadskompetens vilket vi känner att North Invest kan tillföra. Nicklas Bergström – Swekip

Nyckelpersoner i Umeå och Stockholm som varit med sedan start blir också kvar som delägare i bolaget. Med varma lyckönskningar lämnar jag nu över stafett pinnen till de nya ägarna, säger Niclas Bergström